Citra Merek dan Kepuasan Konsumen Ditinjau dari Persepsi Slogan\"Pasti Pas\" SPBU Pertamina pada Mahasiswa Magister Manajemen Universitas Gadjah Mada


ABSTRACT: The increasing business competition between one product with other products caused the company must be prepared for the strategy from its competitors. Pertamina as a state-owned enterprises (SOEs) under attack from competitors to foreign investors, especially on products of fuel oil (BBM) which is served by Pertamina gas stations. Although Pertamina's gas stations had a larger number, it cannot being underestimate since the two foreign players have international service standards and supported by adequate infrastructure. To face the competitors, Pertamina must have restructured, one of the application is that the pump must obtain first the certification from an independent international auditor, or known as "Pasti Pas" certification. With the slogan "Pasti Pas" Pertamina is trying to communicate the products to consumers to get a new and more positive perceptions. The purpose of this study was to examine the relationship of perception on the slogan "Pasti Pas" Pertamina gas stations with the brand image and perception of relationships in the slogan "Pasti Pas" Pertamina gas stations with customer satisfaction. Population in this study were students of Master of Management Universitas Gadjah Mada. Study sample of 80 respondents (N = 80) and using cluster random sampling. Data collected using a questionnaire technique as likert scales. Statistical testing if this study using Statistical Package for Social Science (SPSS) for windows release 16,0. The results of hypothesis testing using product moment correlation technique shows that there is a positive relationship between perception on the slogan "Pasti Pas" in Pertamina gas stations with the brand image (ρ = 0.014, α = 0.005 (ρ <α)) and a positive relationship between perception on the slogan "Pasti Pas" in Pertamina gas stations with customer satisfaction (ρ = 0.004, α = 0.005 (ρ <α)). Pearson correlations result for relationship between perception on the slogan "Pasti Pas" in Pertamina gas stations with the brand image is 27,4% and Pearson correlations result for relationship between perception on the slogan "Pasti Pas" in Pertamina gas stations with customer satisfaction is 31,5%.

INTISARI: Persaingan bisnis yang semakin ketat antara satu produk dengan produk lainnya menyebabkan perusahaan harus siap menghadapi strategi dari pesaingnya. Pertamina sebagai salah satu perusahaan Badan Usaha Milik Negara (BUMN) mengalami serangan dari para pesaing investor asing, khususnya pada produk Bahan Bakar Minyak (BBM) yang dilayani oleh SPBU Pertamina. Meskipun jumlah SPBU Pertamina lebih banyak, hal ini tidak bisa dianggap biasa mengingat kedua pemain asing ini memiliki standar pelayanan internasional dengan didukung infrastruktur yang memadai. Dalam menghadapi pesaingnya, Pertamina melakukan restrukturisasi, salah satu penerapannya yaitu SPBU harus mendapatkan sertifikasi lebih dahulu dari auditor internasional independen atau lebih dikenal dengan sertifikasi “Pasti Pas.” Dengan adanya slogan “Pasti Pas,” Pertamina berusaha mengkomunikasikan produknya kepada konsumen untuk mendapatkan suatu persepsi baru yang lebih positif. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji adanya hubungan persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan citra merek dan hubungan persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan kepuasan konsumen. Populasi pada penelitian ini adalah mahasiswa Magister Manajemen Universitas Gadjah Mada. Sampel penelitian sebanyak 80 responden (N=80) dengan teknik pengambilan sampel cluster random sampling. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan teknik kuesioner berupa skala Likert. Pengujian statistik dalam penelitian ini menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) for windows release 16,0. Hasil uji hipotesis menggunakan teknik korelasi product moment menunjukkan bahwa ada hubungan positif antara persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan citra merek (ρ= 0,014, α= 0,005 (ρ<α)) dan hubungan positif antara persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan kepuasan pelanggan (ρ= 0,004, α= 0,005 (ρ<α)). Hasil pengujian korelasi Pearson untuk hubungan antara persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan citra merek sebesar 27.4%, sedangkan korelasi Pearson untuk hubungan antara persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan kepuasan pelanggan sebesar 31,5%.