ABSTRACT: The increasing business competition between one product with other products
caused the company must be prepared for the strategy from its competitors.
Pertamina as a state-owned enterprises (SOEs) under attack from competitors to
foreign investors, especially on products of fuel oil (BBM) which is served by
Pertamina gas stations. Although Pertamina's gas stations had a larger number, it
cannot being underestimate since the two foreign players have international service
standards and supported by adequate infrastructure. To face the competitors,
Pertamina must have restructured, one of the application is that the pump must
obtain first the certification from an independent international auditor, or known as
"Pasti Pas" certification. With the slogan "Pasti Pas" Pertamina is trying to
communicate the products to consumers to get a new and more positive perceptions.
The purpose of this study was to examine the relationship of perception on the
slogan "Pasti Pas" Pertamina gas stations with the brand image and perception of
relationships in the slogan "Pasti Pas" Pertamina gas stations with customer
satisfaction. Population in this study were students of Master of Management
Universitas Gadjah Mada. Study sample of 80 respondents (N = 80) and using
cluster random sampling. Data collected using a questionnaire technique as likert
scales. Statistical testing if this study using Statistical Package for Social Science
(SPSS) for windows release 16,0.
The results of hypothesis testing using product moment correlation technique
shows that there is a positive relationship between perception on the slogan "Pasti
Pas" in Pertamina gas stations with the brand image (ρ = 0.014, α = 0.005 (ρ <α))
and a positive relationship between perception on the slogan "Pasti Pas" in
Pertamina gas stations with customer satisfaction (ρ = 0.004, α = 0.005 (ρ <α)).
Pearson correlations result for relationship between perception on the slogan "Pasti
Pas" in Pertamina gas stations with the brand image is 27,4% and Pearson
correlations result for relationship between perception on the slogan "Pasti Pas" in
Pertamina gas stations with customer satisfaction is 31,5%.
INTISARI: Persaingan bisnis yang semakin ketat antara satu produk dengan produk lainnya
menyebabkan perusahaan harus siap menghadapi strategi dari pesaingnya. Pertamina
sebagai salah satu perusahaan Badan Usaha Milik Negara (BUMN) mengalami
serangan dari para pesaing investor asing, khususnya pada produk Bahan Bakar
Minyak (BBM) yang dilayani oleh SPBU Pertamina. Meskipun jumlah SPBU
Pertamina lebih banyak, hal ini tidak bisa dianggap biasa mengingat kedua pemain
asing ini memiliki standar pelayanan internasional dengan didukung infrastruktur
yang memadai. Dalam menghadapi pesaingnya, Pertamina melakukan restrukturisasi,
salah satu penerapannya yaitu SPBU harus mendapatkan sertifikasi lebih dahulu dari
auditor internasional independen atau lebih dikenal dengan sertifikasi “Pasti Pas.”
Dengan adanya slogan “Pasti Pas,” Pertamina berusaha mengkomunikasikan
produknya kepada konsumen untuk mendapatkan suatu persepsi baru yang lebih
positif.
Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji adanya hubungan persepsi pada
slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan citra merek dan hubungan persepsi pada
slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan kepuasan konsumen. Populasi pada
penelitian ini adalah mahasiswa Magister Manajemen Universitas Gadjah Mada.
Sampel penelitian sebanyak 80 responden (N=80) dengan teknik pengambilan sampel
cluster random sampling. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan
teknik kuesioner berupa skala Likert. Pengujian statistik dalam penelitian ini
menggunakan Statistical Package for Social Science (SPSS) for windows release
16,0.
Hasil uji hipotesis menggunakan teknik korelasi product moment menunjukkan
bahwa ada hubungan positif antara persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina
dengan citra merek (ρ= 0,014, α= 0,005 (ρ<α)) dan hubungan positif antara persepsi
pada slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan kepuasan pelanggan (ρ= 0,004, α=
0,005 (ρ<α)). Hasil pengujian korelasi Pearson untuk hubungan antara persepsi pada
slogan “Pasti Pas” SPBU Pertamina dengan citra merek sebesar 27.4%, sedangkan
korelasi Pearson untuk hubungan antara persepsi pada slogan “Pasti Pas” SPBU
Pertamina dengan kepuasan pelanggan sebesar 31,5%.