ABSTRACT: Qualified human resources is required to sustain the quality of business in
improving competitiveness. These qualities are also increasingly needed in
universities to maintain the quality offered. As higher educational institutions
tussle for competitive advantage and high service quality, the evaluation of
educational service quality is essential to provide motivation for and to give
feedback on the effectiveness of educational plans and implementation. The
quality of a university is needed because education is one of the most important
form of industry which also plays vital role in national development. In this
regard, it is important for a higher education to determine the level of student
satisfaction on the service quality rendered. This research presents an enhanced
approach to using ‘educational service attributes’ (feedback and assessment,
interaction and support, administration, learning materials, physical environment,
and course structure and content) for measuring students satisfaction.
Analytical results obtained are satisfied. This results was interpreted from
an average yield of the overall scale range attribute has a value of 3.666. Based on
each level of student satisfaction that have been studied by educational service
attributes,the dimensions that most affect the level of student satisfaction
according to the mean of the largest are learning materials (3.849) and the
smallest is the feedback and assessment (3.286). Management Program FEB
UGM MM needs to pay attention and improve its services primarily on the two
dimensions in order to further improve student satisfaction.
INTISARI: Sumber daya manusia yang berkualitas semakin dituntut demi
mempertahankan kualitas usaha dalam meningkatkan daya saing. Dengan
semakin bersaingnya perguruan tinggi dalam meningkatkan keunggulan
kompetitif dan kualitas layanan yang semakin tinggi, evaluasi kualitas pelayanan
dalam pendidikan menjadi faktor penting yang dapat memotivasi efektifitas
rencana pendidikan dan implementasinya. Kualitas dalam suatu perguruan tinggi
sangat diperlukan karena pendidikan merupakan salah satu bentuk industri yang
paling penting yang juga memainkan peran penting dalam pembangunan nasional.
Dalam hal ini sangatlah penting bagi suatu perguruan tinggi untuk mengetahui
tingkat kepuasan mahasiswanya terhadap kualitas pelayanan yang telah diberikan.
Salah satu cara untuk mengukur kepuasan mahasiswa terhadap kualitas pelayanan
dalam bidang pendidikan adalah dengan menggunakan educational service
attribute yang mengukur kepuasan mahasiswa dari 6 atribut yaitu: feedback and
assessment, interaction and support, administration, learning materials, physical
environment, dan course structure and content.
Hasil analisis yang diperoleh adalah adalah puas. Hal ini diinterpretasikan
dari hasil rata-rata rentang skala keseluruhan atribut tersebut memiliki nilai
sebesar 3,666. Berdasarkan masing-masing tingkat kepuasan mahasiswa yang
telah diteliti menurut educational service attributes, dimensi yang paling
mempengaruhi tingkat kepuasan mahasiswa sesuai dengan mean yang terbesar
adalah learning materials (3,849) dan yang terkecil adalah feedback and
assessment (3,286). Pihak Manajemen Program FEB MM UGM perlu
memperhatikan dan meningkatkan pelayanannya terutama pada kedua dimensi
tersebut agar dapat lebih meningkatkan kepuasan mahasiswanya.