Analisis Tingkat Kepuasan Mahasiswa Program Studi Magister Manajemen Universitas Gadjah Mada Jakarta dengan Menggunakan Educational Service Attribute


ABSTRACT: Qualified human resources is required to sustain the quality of business in improving competitiveness. These qualities are also increasingly needed in universities to maintain the quality offered. As higher educational institutions tussle for competitive advantage and high service quality, the evaluation of educational service quality is essential to provide motivation for and to give feedback on the effectiveness of educational plans and implementation. The quality of a university is needed because education is one of the most important form of industry which also plays vital role in national development. In this regard, it is important for a higher education to determine the level of student satisfaction on the service quality rendered. This research presents an enhanced approach to using ‘educational service attributes’ (feedback and assessment, interaction and support, administration, learning materials, physical environment, and course structure and content) for measuring students satisfaction. Analytical results obtained are satisfied. This results was interpreted from an average yield of the overall scale range attribute has a value of 3.666. Based on each level of student satisfaction that have been studied by educational service attributes,the dimensions that most affect the level of student satisfaction according to the mean of the largest are learning materials (3.849) and the smallest is the feedback and assessment (3.286). Management Program FEB UGM MM needs to pay attention and improve its services primarily on the two dimensions in order to further improve student satisfaction.

INTISARI: Sumber daya manusia yang berkualitas semakin dituntut demi mempertahankan kualitas usaha dalam meningkatkan daya saing. Dengan semakin bersaingnya perguruan tinggi dalam meningkatkan keunggulan kompetitif dan kualitas layanan yang semakin tinggi, evaluasi kualitas pelayanan dalam pendidikan menjadi faktor penting yang dapat memotivasi efektifitas rencana pendidikan dan implementasinya. Kualitas dalam suatu perguruan tinggi sangat diperlukan karena pendidikan merupakan salah satu bentuk industri yang paling penting yang juga memainkan peran penting dalam pembangunan nasional. Dalam hal ini sangatlah penting bagi suatu perguruan tinggi untuk mengetahui tingkat kepuasan mahasiswanya terhadap kualitas pelayanan yang telah diberikan. Salah satu cara untuk mengukur kepuasan mahasiswa terhadap kualitas pelayanan dalam bidang pendidikan adalah dengan menggunakan educational service attribute yang mengukur kepuasan mahasiswa dari 6 atribut yaitu: feedback and assessment, interaction and support, administration, learning materials, physical environment, dan course structure and content. Hasil analisis yang diperoleh adalah adalah puas. Hal ini diinterpretasikan dari hasil rata-rata rentang skala keseluruhan atribut tersebut memiliki nilai sebesar 3,666. Berdasarkan masing-masing tingkat kepuasan mahasiswa yang telah diteliti menurut educational service attributes, dimensi yang paling mempengaruhi tingkat kepuasan mahasiswa sesuai dengan mean yang terbesar adalah learning materials (3,849) dan yang terkecil adalah feedback and assessment (3,286). Pihak Manajemen Program FEB MM UGM perlu memperhatikan dan meningkatkan pelayanannya terutama pada kedua dimensi tersebut agar dapat lebih meningkatkan kepuasan mahasiswanya.