HUBUNGAN KINERJA PERAWAT DENGAN TINGKAT KEPUASAN PASIEN DI RUMAH SAKIT UMUM DAERAH SULTAN IMANUDDIN PANGKALAN BUN KALIMANTAN TENGAH


ABSTRACT: Social conditions that lead to increasing the public is increasingly aware of the quality and quality-oriented health care patient satisfaction. In achieving that goal-oriented aspects of patient satisfaction that includes hospital facilities, the role of doctors, nurses and non-medical hospital staff to be very important, because their performance will determine the patient's perception of the services provided. Based on the assessment of performance indicators, Hospital Sultan Imanuddin Pangkalan Bun already meet the standards set by the Directorate General of Medical Care Ministry of Health. This indicates that the performance of services, especially the nurses, who deal directly with patients from entry to exit from the Hospital, has been good and in accordance with the Standard Procedure nursing. Nevertheless there were still many complaints from patients, whether it is to deliver customer service through Halo director, or through social networking. The purpose of this study was to examine whether there is a relationship between the performance of Sultan Imanuddin Base Hospital nurse Pangkalan Bun with the level of patient satisfaction. The study is expected to give a true and accurate answers about the relationship of performance level of satisfaction with patient care. Performance includes nurses, discipline, attitude and behavior of nurses, basic hospital procedures and implementation of nursing care. measurement of patient satisfaction, there are fourteen elements that were examined, namely, procedures, conditions of service, clarity of responsibility for care workers care workers the ability of service personnel, ministry of justice get a service speed of politeness and friendliness of the reasonableness of the cost of personnel services, the certainty of the cost of environmental comfort and security service service . The results of this study show a positive relationship exists between the performance of nurses with patient satisfaction. This illustrates well if the performance of nursing personnel, which is implemented in carrying out duties with discipline and dedication of service high, for example, come in and go home on time, quickly and fairly in the act, polite and friendly, and competent to use medical equipment and nursing, will make the patient feel safe and comfortable so it will certainly speed up the healing of disease, thereby improving the credibility of the Hospital.

INTISARI: Kondisi sosial masyarakat yang semakin meningkat menyebabkan masyarakat semakin sadar akan kualitas dan mutu pelayanan kesehatan yang berorientasi pada kepuasan pasien. Dalam mencapai tujuan yang berorientasi pada kepuasan pasien yang meliputi aspek fasilitas rumah sakit, peranan dokter, perawat dan staf non medis rumah sakit menjadi sangat penting, karena kinerja mereka akan menentukan persepsi pasien terhadap pelayanan yang diberikan. Berdasarkan hasil penilaian indikator kinerja, RSUD Sultan Imanuddin Pangkalan Bun sudah memenuhi standar yang ditetapkan oleh Direktorat Jenderal Medik Kementerian Kesehatan. Hal ini menandakan bahwa kinerja pelayanan khususnya para perawat, yang berhadapan langsung dengan pasien dari mulai masuk sampai keluar Rumah Sakit, sudah baik dan sesuai dengan Standar Prosedur Tetap keperawatan. Walaupun demikian ternyata masih terdapat banyak keluhan dari pasien, baik itu yang menyampaikannya lewat pelayanan konsumen Halo Direktur, maupun melalui jejaring sosial. Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji apakah terdapat hubungan antara kinerja perawat RSUD Sultan Imanuddin Pangkalan Bun dengan tingkat kepuasan pasien. Penelitian ini diharapkan mampu memberikan jawaban yang benar dan akurat mengenai hubungan kinerja perawat dengan tingkat kepuasaan pasien. Kinerja perawat meliputi, disiplin, sikap dan perilaku perawat, prosedur dasar rumah sakit dan pelaksanaan asuhan keperawatan. pengukuran tingkat kepuasan pasien terdapat empat belas unsur yang dikaji, yaitu, prosedur pelayanan, persyaratan pelayanan, kejelasan petugas pelayanan tanggung jawab petugas pelayanan kemampuan petugas pelayanan, kecepatan pelayanan keadilan mendapatkan pelayanan kesopanan dan keramahan petugas kewajaran biaya pelayanan, kepastian biaya pelayanan kenyamanan lingkungan dan keamanan pelayanan. Hasil penelitian ini membuktikan terdapat hubungan positif antara kinerja perawat dengan kepuasan pasien. Hal ini menggambarkan apabila kinerja tenaga keperawatan baik, yang diimplementasikan dalam melaksanakan tugas pelayanan dengan disiplin dan dedikasi yang tinggi, misalnya datang dan pulang tepat waktu, cepat dan adil dalam bertindak, sopan dan ramah, serta cakap menggunakan alat medik dan keperawatan, akan membuat pasien merasa aman dan nyaman sehingga tentunya akan mempercepat kesembuhan penyakitnya, dengan demikian meningkatkan kredibilitas Rumah Sakit.