ABSTRACT: Social conditions that lead to increasing the public is increasingly aware of
the quality and quality-oriented health care patient satisfaction. In achieving that
goal-oriented aspects of patient satisfaction that includes hospital facilities, the
role of doctors, nurses and non-medical hospital staff to be very important,
because their performance will determine the patient's perception of the services
provided.
Based on the assessment of performance indicators, Hospital Sultan
Imanuddin Pangkalan Bun already meet the standards set by the Directorate
General of Medical Care Ministry of Health. This indicates that the performance
of services, especially the nurses, who deal directly with patients from entry to
exit from the Hospital, has been good and in accordance with the Standard
Procedure nursing. Nevertheless there were still many complaints from patients,
whether it is to deliver customer service through Halo director, or through social
networking.
The purpose of this study was to examine whether there is a relationship
between the performance of Sultan Imanuddin Base Hospital nurse Pangkalan
Bun with the level of patient satisfaction. The study is expected to give a true and
accurate answers about the relationship of performance level of satisfaction with
patient care.
Performance includes nurses, discipline, attitude and behavior of nurses,
basic hospital procedures and implementation of nursing care. measurement of
patient satisfaction, there are fourteen elements that were examined, namely,
procedures, conditions of service, clarity of responsibility for care workers care
workers the ability of service personnel, ministry of justice get a service speed of
politeness and friendliness of the reasonableness of the cost of personnel services,
the certainty of the cost of environmental comfort and security service service .
The results of this study show a positive relationship exists between the
performance of nurses with patient satisfaction. This illustrates well if the
performance of nursing personnel, which is implemented in carrying out duties
with discipline and dedication of service high, for example, come in and go home
on time, quickly and fairly in the act, polite and friendly, and competent to use
medical equipment and nursing, will make the patient feel safe and comfortable so
it will certainly speed up the healing of disease, thereby improving the credibility
of the Hospital.
INTISARI: Kondisi sosial masyarakat yang semakin meningkat menyebabkan
masyarakat semakin sadar akan kualitas dan mutu pelayanan kesehatan yang
berorientasi pada kepuasan pasien. Dalam mencapai tujuan yang berorientasi pada
kepuasan pasien yang meliputi aspek fasilitas rumah sakit, peranan dokter,
perawat dan staf non medis rumah sakit menjadi sangat penting, karena kinerja
mereka akan menentukan persepsi pasien terhadap pelayanan yang diberikan.
Berdasarkan hasil penilaian indikator kinerja, RSUD Sultan Imanuddin
Pangkalan Bun sudah memenuhi standar yang ditetapkan oleh Direktorat Jenderal
Medik Kementerian Kesehatan. Hal ini menandakan bahwa kinerja pelayanan
khususnya para perawat, yang berhadapan langsung dengan pasien dari mulai
masuk sampai keluar Rumah Sakit, sudah baik dan sesuai dengan Standar
Prosedur Tetap keperawatan. Walaupun demikian ternyata masih terdapat banyak
keluhan dari pasien, baik itu yang menyampaikannya lewat pelayanan konsumen
Halo Direktur, maupun melalui jejaring sosial.
Tujuan penelitian ini adalah untuk menguji apakah terdapat hubungan
antara kinerja perawat RSUD Sultan Imanuddin Pangkalan Bun dengan tingkat
kepuasan pasien. Penelitian ini diharapkan mampu memberikan jawaban yang
benar dan akurat mengenai hubungan kinerja perawat dengan tingkat kepuasaan
pasien.
Kinerja perawat meliputi, disiplin, sikap dan perilaku perawat, prosedur
dasar rumah sakit dan pelaksanaan asuhan keperawatan. pengukuran tingkat
kepuasan pasien terdapat empat belas unsur yang dikaji, yaitu, prosedur
pelayanan, persyaratan pelayanan, kejelasan petugas pelayanan tanggung jawab
petugas pelayanan kemampuan petugas pelayanan, kecepatan pelayanan keadilan
mendapatkan pelayanan kesopanan dan keramahan petugas kewajaran biaya
pelayanan, kepastian biaya pelayanan kenyamanan lingkungan dan keamanan
pelayanan.
Hasil penelitian ini membuktikan terdapat hubungan positif antara kinerja
perawat dengan kepuasan pasien. Hal ini menggambarkan apabila kinerja tenaga
keperawatan baik, yang diimplementasikan dalam melaksanakan tugas pelayanan
dengan disiplin dan dedikasi yang tinggi, misalnya datang dan pulang tepat waktu,
cepat dan adil dalam bertindak, sopan dan ramah, serta cakap menggunakan alat
medik dan keperawatan, akan membuat pasien merasa aman dan nyaman
sehingga tentunya akan mempercepat kesembuhan penyakitnya, dengan demikian
meningkatkan kredibilitas Rumah Sakit.